من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

فیس‌بوک حرام است؟

چند روز پیش سوال و جوابی درباره استفاده از فیس‌بوک تو سایت آیت‌الله مکارم منتشر شده‌بود که با تیترهای مختلف منتشر شد:


استفاده و بازدید و همچنین عضویت در شبکه‌های مجازی مثل فیس‌بوک چه حکمی دارد؟
چنانچه بر خلاف قوانین ومقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست.

خب اما این معنیش چیه؟ اینکه استفاده از فیس‌بوک حرام است؟ اکثر سایت‌ها و شبکه‌های خبری با این تیتر این استفتا رو اعلام کردن و بعضیا هم که حتی همین نیم خط ناقابل متن جواب آیت‌الله رو هم حاضر نشدن بذارن و فقط با لحن تمسخرآمیز گفتن: آیت‌الله مکارم استفاده از فیس‌بوک رو حرام اعلام کرد.
خب اما جواب ایشون واقعا اینو میگه؟
قسمت دوم که درباره مفسده حرف می‌زنه که خب به خود شخص مربوط میشه. یعنی من تشخیص میدم که فیس‌بوک برا من مفسده داره یا نداره. خب طبیعی هم هست که اگه آدم شخص متدینی باشه و معتقد باشه که فیس‌بوک براش مفسده داره خب مرض که نداره بره استفاده کنه.
اما قسمت اول میگه اگه خلاف قوانین و مقررات بود ... . اما عضویت تو فیس‌بوک خلاف قوانین و مقرراته؟
اینجا می‌تونین متن کامل قانون جرایم رایانه‌ای رو بخونین.
من هرچی این قانون را بالا و پایین کردم ندیدم که استفاده از سایت‌های مسدود شده (با قول این قانون سایت‌های حاوی محتوای مجرمانه) رو جرم به حساب آورده باشه. البته برای دسترسی به این سایت‌ها نیاز به استفاده از فیلترشکن هست. اما حتی اون هم جرم به حساب نمیاد. تنها چیزی که مرتبط با این قضیه هست شاید این بند باشه:

ه ) محتوای که برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود ( محتوا مرتبط با جرایم رایانه ای )

1...

5. انتشار فیلترشکن ها و آموزش روشهای عبور از سامانه های فیلترینگ. ( بند ج ماده 25 قانون ج.ر )
خب این قسمت هم انتشار فیلترشکن و آموزش اونو جرم دونسته، نه استفاده از اونارو.

پس چی میگن این لجن‌پراکنای دلقک؟!!!

نظرات 3 + ارسال نظر
مهرداد دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:40 ب.ظ http://boudan.blogsky.com

این یه اشتباه ریشه ایه که باز هم تکرار میشه، اینکه افراد وظیفه ی یک مفتی دینی رو نمی دونن.
فتوا دهنده ی مذهبی وظیفش گفتن حکمای کلیه و تشخیص مصداق ها و موردها به عهده ی همون کسیه که خودش رو مکلف می دونه.
یعنی این سوال کننده متوجه نبوده که وظیفه ی طرف مقابلش نیست که بگه فیس بوک حرامه! یا حلال!! به همین خاطره که می بینی جواب یه چیز کلیه و این یعنی خودت برو تشخیص بده و دیگه ازین سوالا نپرس ولی کاش صریح تر قید می کرد که تشخیص به عهده ی خودته تا کسی با این جمله بازی نکنه.
این اشتباه خیلی جاها هست مثلا مورد معروفش شروع و آخر ماهه که جدیدا مردم فکر می کنن مرجع باید بگه ماه شروع شد در حالی که مرجع فقط می گه که اگه ماه دیدی فردا اول ماهه و اینکه ماه دیده شده یا نه برای هر کسی خودش باید یه جوری براش ثابت بشه.
خصوصا توی بحث موسیقی ازین دست سوال فراوونه و جواباش همش همینطور یه چیز کلیه اما باز میرن میپرسن بابا بی خیال گفتن خودت تشخیص بده دیگه وقت خودت و دیگران رو چرا می گیری و دردسر درست می کنی
حالا واقعا حرامه؟ اگه یکی مقلد کسی دیگه باشه باید چه کنه؟ تویتر هم حرامه یا نه؟

بله موافقم. ولی صریح هم قید کنن که خودت برو تشخیص بده فک نکنم فایده داشته باشه. بعضیا این حرفا حالیشون نیست اصلا.

من که از این جوابی که ایشون دادن استنباط کردم که مشکلی نداره. دیگران رو زیاد اطلاع ندارم ولی فک می‌کنم نزدیک به همین جواب رو بدن. مثلا رهبری هم نظرشون این بود که اگه موجب مفسده بشه جایز نیست وگرنه اشکالی نداره

آشکار سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 01:02 ق.ظ

@مهرداد
لایک!
@صاحب وبلاگ
ببخشید اما شما هم لایک!

حالا که اینطوره حرام است :دی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد