من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

توضیح

الان رفتم وبلاگو دیدم، شرمنده که خیلی طولانی شده این معرفی گوشیه!

میرای من

خب قرار بود یه بررسی کوچیکی در مورد جی‌ال‌ایکسی که خریدم انجام بدم.

قبل از خود گوشی، یه مقداری در مورد شرکت جی‌ال‌ایکس می‌نویسم. شرکت جی‌ال‌ایکس یا شرکت ارتباط همراه گویا اروند یکی از تولیدکنندگان - و البته معروف‌ترین - گوشی تلفن همراه تو کشور ماست. این مرکز این شرکت تو خرمشهر هست و احتمالا باید اولین شرکت ایرانی تو این زمینه باشه. غیر از این شرکت، شرکت دیمو هم گوشی‌هایی تولید کرده و شاید شرکت دیگه‌ای هم تو این بخش فعالیتی داشته باشه، اما گستردگی فعالیت جی‌ال‌ایکس به نسبت دیمو و سایر شرکت‌ها - اگه البته شرکت دیگه‌ای هم باشه! - باعث شده که خیلیا گوشی ایرانی رو مساوی با گوشی جی‌ال‌ایکس بدونن. همونطوری که تبلت ایرانی رو خیلیا تبلت دیمو می‌دونن در حالی که مثلا همین جی‌ال‌ایکس هم تبلت می‌سازه و شرکتی به نام اسپین هم مدعی اولین تبلت ایرانیه. به هر حال، جی‌ال‌ایکس شفاف‌سازی زیادی تو نحوه‌ی کار و تولیدش انجام نمی‌ده. همیشه می‌بینیم شایعات مختلفی در مورد این شرکت و تولیداتش وجود داره و پاسخ خیلی درستی هم بهش داده نمی‌شه. ابهاماتی هم در مورد شرکت وجود داره. یکیش این سایته. این سایت به نظر می‌رسه که سایت بین‌المللی شرکت جی‌ال‌ایکس باشه و توضیحاتی در مورد شرکت داده. اما بخش‌های مختلفش ابهام ایجاد می‌کنه. من زیاد به ابهامات نمی‌پردازم چون از حوصله‌ی بحث خارجه! به هر حال، طبق چیزی که تو این سایت هست، شرکت ارتباط همراه اروند گویا سال 2006 تو خرمشهر تاسیس شده و بعد هم تو سال 2010 تو هنگ‌کنگ شرکتی تاسیس کرده و این که عضو Zerone Group هست که  تولیدکننده‌ی وسایل ارتباطیه. شرکت GFive هم زیرمجموعه‌ی همین گروهه و یکی از صحبتایی که در مورد گوشی‌های GLX می‌شه اینه که کپی گوشی‌های جی‌فایو هستن که با توجه به اینکه هر دو زیرمجموعه‌ی یه گروه هستن، به نظر می‌رسه این داستان قابل توجیه هست که یه گروه یه مدل گوشی طراحی می‌کنه و اعضای مختلفش با اسامی تجاری مختلف تو محدوده‌های کاری خودشون اونو تولید و پخش کنن. بگذریم ...

اوایل بهمن سال پیش، تو خبرها اومد که جی‌ال‌ایکس قراره 4 گوشی هوشمند تا نوروز به بازار عرضه کنه. یکی از این گوشی‌ها، گوشی هوشمند میرا بود که الان مورد بحثه. اون طوری که توی خبرها اومده بود، این گوشی باید به عنوان ارزون‌ترین گوشی هوشمند شرکت و با قیمت 190هزار تومن پخش بشه. اما گوشی بعد از عید وارد بازار شد و با قیمتی متفاوت: 279هزار تومان! این به نظر من یکی از ایرادهای شرکت جی‌ال‌ایکسه که با این کارش مصرف‌کننده رو بی‌اعتماد می‌کنه به خودش. قبلا هم در مورد گوشی‌های Sky و Snowy اطلاعاتی از زمان و قیمت پخشش داده بودن اما چندین ماه تاخیر داشتن و با قیمتی خیلی بالاتر از چیزی که قرار بود عرضه شدن. بالا رفتن قیمت با توجه به گرون شدن همه‌ی محصولات دیگه طبیعی بود، اما چیزی که آدمو اذیت می‌کنه اینه که می‌گن مثلا یه ماه دیگه گوشی مثلا 200تومنی می‌دیم؛ یکی بر این اساس صبر می‌کنه، بعد می‌بینه خبری نمی‌شه یهو 6ماه دیگه گوشی میاد 400تومن! خب این کار جالبی نیست!

و اما بعد ... مسئله‌ی دیگه‌ای که هست و مربوط به این گوشیِ خاص نمی‌شه، اینه که جی‌ال‌ایکس نمایندگی‌های زیادی داره اما ظاهرا اهمیتی به نظارت روی اون‌ها نمی‌ده. اساسا نمایندگی‌های رسمی باید تابع شرکت باشن. وقتی می‌ری نمایندگی و می‌گه گوشی ایکس با قیمت nتومن، باید خیالت راحت باشه که خب این قیمت، قیمتِ رسمیِ شرکت هست. اما می‌ری می‌بینی گوشیِ میرا رو می‌ده 320تومن. حالا خود شرکت چند اعلام کرده؟ 279تومن! خب یعنی حدود 15 درصد بالاتر از قیمت رسمی شرکت. خب اینم اتفاق جالبی نیست دیگه! من با همون 279هزار تومن خریدم اما از نمایندگی تهران. تو شهرهای دیگه هم شنیده بودم که نمایندگی‌هاش به قیمت دلخواه خودشون می‌دن! البته یه اقدام مثبتی شده اونم ایجاد فروشگاه اینترنتی شرکته که گوشی‌ها رو به قیمت رسمی و بدون هزینه‌ی پستی برای افراد ارسال می‌کنه. سایت فروشگاه ابتدایی هست و تو ذوق می‌زنه، اما بازم ایجادش کار مثبتیه. همین جا بگم که سایت اصلی شرکت جی‌ال‌ایکس هم اصلا طراحی مناسبی نداره و معلومه که شرکت زیاد به این مسائل بها نمی‌ده. همون طوری که به تبلیغات درست و حسابی هم بها نمی‌ده. البته من دسترسی به کانال‌های تلویزیونی ندارم که ببینم اصلا تبلیغی می‌شه یا نه، اما مهمترین خبری که از تبلیغات این شرکت شنیدم، همون تبلیغ راحت از جیب خارج شدن گوشی‌ها بود که به جای تبلیغ بیشتر تخریب بود و اسباب مضحکه‌ی ملت شد!

و اما بعد ... گوشی‌های جی‌ال‌ایکس با یک هفته گارانتی تعویض - امروز جایی خوندم یک ماه، اما فک کنم همون یک هفته درست باشه - و 6ماه گارانتی تعمیر در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرن. به نظرم مدت نسبتا کمی هست این 6ماه. در مورد اینکه خدماتش واقعا چطوریه اطلاعات زیادی ندارم؛ قبلا شنیده بودم از نظر گارانتی خوب عمل می‌کنن و اذیت نمی‌کن، در حالی که این چند وقته مواردی رو شنیدم که مشکلاتی وجود داشته اما مثلا گوشی رو فرستادن برای تعمیر ولی برنگشته! نمی‌تونم قضاوتی کنم که واقعا چطوریه چون خودم هنوز نرفتم دنبال گارانتیش و شاید هیچ وقت هم نرم! من گوشی رو اواخر فروردین خریدم و دوس داشتم زودتر دستم برسه تا تستش کنم که اگه مشکلی داشت تو همون یه هفته ببرم برای تعویض، اما تهران دست مجی مونده بود و دو سه هفته بعد دست خودم رسید و اون یه هفته گذشته بود. اینم یه نکته‌ست در مورد این برند و البته همه‌ی شرکت‌های کمتر معتبر که وقتی یه جنس نویی با برند معتبر می‌خری، نیازی به تست نمی‌بینی اما برای همچین برندی نیازه که اول تست کنی ببینی مشکلی داره یا نه. چون به هر حال اعتماد کافی بهش نیست و من هم جایی خونده بودم که تو بعضی از گوشی‌های همین مدل مشکل اسپیکر وجود داشته و باید به نمایندگی مراجعه بشه. به هر حال دیر به دست من رسید و اتفاقا فک کنم همون مشکل اسپیکره رو داره ولی من مدارا می‌کنم و دارم باهاش کنار میام! حوصله‌ی نمایندگی بردن ندارم در واقع! شرکت به نظر من باید با توجه به اینکه می‌شه گفت هنوز نوپاست یه خط ارتباطی آنلاین داشته باشه تا مشتریا بتونن در مورد مشکلاتشون صحبت کنن اما همچین چیزی وجود نداره فعلا. 

و اما بعدتر ... ! بریم دیگه سراغ خود گوشی. من از بسته‌بندی گوشی راضی نیستم. جنس کارتنش جالب نیست و مهمتر اون که انگار بدون هیچ دقت و ظرافتی درست شده و کاردستی‌ها و جعبه‌هایی که ما تو دوران طفولیت درست می‌کردیم از این بهتر بود! طراحی رو جعبه‌ش خوبه البته. داخل جعبه، خود گوشی، شارژر و هندزفری و کابل یواس‌بی و شارژر و کاتالوگ راهنما (که می‌تونست کاملتر باشه)، لیست نمایندگی‌ها (که جاش هنوز تو سایت شرکت به شدت خالیه!) و کارت گارانتیش وجود داره. روی گوشی هم یه روکش محافظ هست که نیاز نباشه بری جدا تهیه کنی ... حالا دیگه جدی جدی خود گوشی! ظاهر گوشی خوب و باکلاس به نظر می‌رسه. البته خب با توجه به اینکه کلی گوشی تو دنیا ساخته شده دیگه داشتن یه ظاهر مناسب کار چندان سختی نیست. هر چیزی بسازی شبیه یه گوشیِ دیگه می‌شه. مگه اینکه کسی بخواد نوآوری خیلی خاصی به خرج بده. به هر حال ظاهرش خوبه و معمولا کسایی که می‌بینن فکر می‌کنن یه گوشی هوشمند مثل بقیه‌ی گوشی‌هاست. بعد که می‌گی ایرانی و جی‌ال‌ایکسه معمولا یه حالت می‌شه گفت متعجبی پیدا می‌کنن که انگار انتظار داشتن مثلا جی‌ال‌ایکس یه تیکه سنگ به عنوان گوشی بده دست مردم! البته با تبلیغی که خودشون کردن خب این انتظار از طرف ملت غیرعادی هم نیست! قاب پشت گوشی کاملا ساده‌ست. خوبیش اینه که از جنس پلاستیک براق نیست که به شدت روش اثر انگشت بمونه و کثیف بشه. مات هست و طوری هست که لکه‌ها رو خیلی نشون نمی‌ده و می‌شه با دست کشیدن روش خط‌ها و لکه‌هارو هم پاک کرد. در واقع عالی نیست اما خوبه. قاب دور گوشی هم فلزی هست و هم باعث زیبایی گوشی می‌شه و هم احساس داشتن یه گوشی باکلاس به آدمای طالب کلاس می‌ده! بالای گوشی جای هندزفری هست و جای شارژر. جای شارژرشو زیاد دوس ندارم چون وقتی شارژرو بهش وصل می‌کنی احساس می‌کنی تو جاش لقه. البته گوشی‌های دیگه رو ندیدم ببینم اونام اینطوری هستن و خصوصیت این پورت مینی‌یواس‌بی هست که اینطوریه یا مشکل از پورت این گوشیه. سمت راست گوشی کلید پاور هست که حالت مناسبی داره و سمت چپ دو کلید برای کم و زیاد کردن صدا. کلیدای صدا به نظر من زیاد جالب نیستن. اونام یه مقداری انگار شل هستن و وقتی دستتو بدون فشار دادن روش می‌کشی یه صدای آروم نه چندان جالب ازش میاد. البته این مشکل احتمالا تو همه‌ی گوشی‌های همین مدل وجود نداشته باشه. اما به هر حال نشون می‌ده که شرکت هنوز از نظر کیفیت ساخت به جای خیلی خوبی نرسیده. اینو هم بگم که فقط در مورد حس کیفیت صحبت کردم وگرنه از نظر عملکردی دکمه‌ها مشکلی ندارن. یه چیزی هم که هست و به نظر من تو طراحی خوب عمل نکردن اینه که دکمه‌های هر دو طرف یه مقداری زیادی به طرف عقب گوشی متمایلن. شاید دیگران از این قضیه راضی باشن اما من که نیستم! به نظرم دکمه‌ها باید جلوتر و دقیقا وسط قسمت کناری گوشی باشن تا راحت بشه فشارشون داد اما اینجا زیادی عقبن. پشت گوشی رو که باز می‌کنی همه چیز مرتب و عادیه. جای سیم‌کارت‌ها (دوسیم‌کارته‌ست) و رم مناسبه. رم رو جایی گذاشتن که برای درآوردن و گذاشتنش باید باتری رو هم دربیاری که به نظرم کار خوبیه. چون بعضی از گوشیا یه جایی می‌ذارن که در دسترسه ولی توصیه می‌کنن که برای تعویضش حتما گوشی رو خاموش کنین. اینکه نیاز به خاموش کردن و حتی درآوردن باتری داشته باشی به نظر راه مناسبیه برای اینکه دیگه نیاز به اون توصیه نباشه! در گوشی راحت باز و بسته می‌شه و مثل نوکیا N70 و N72 که داشتم نیست که نیاز به مهندسِ باز کردنِ درِ گوشی داشته باشه!

خب گوشی رو روشن می‌کنیم! گوشی یه لحظه می‌لرزه، لوگوی جی‌ال‌ایکس (یکی از چندین لوگوی شرکت! در نقد برند جی‌ال‌ایکس یکی از سایت‌ها مطالبی رو در مورد اینکه چرا این برند یه لوگوی واحد نداره نوشته بود) ظاهر می‌شه. اون لوگوی دایره‌ی آبی و سفید تو این عکس منظورمه. زیرش هم می‌نویسه general luxe. بعد اون لوگو چند بار می‌چرخه و می‌درخشه تا گوشی بالا بیاد. برای روشن شدن گوشی صدا و آهنگی درنظر نگرفتن. عکس بک‌گراند گوشی یه طرحی از پرچم ایرانه که قشنگه و من عوضش نکردم. زبان پیش‌فرض هم فارسیه. لمس گوشی به نظر خوبه (باز شاید من زیاد صاحب‌نظر نباشم چون تجربه‌ی زیادی تو کار با گوشی لمسی ندارم!) و من راضیم. کسایی هم که گوشی رو دستشون گرفتن و چند ثانیه‌ای باهاش ور رفتن حداقل نگفتن تاچش بده! کیفیت تصویر بد نیست. در واقع 65000رنگ داره و من فک می‌کردم تفاوت زیادی با گوشی‌هایی که رنگ‌های بیشتری دارن داشته باشه اما واقعا من که تفاوت رو حس نمی‌کنم! البته من کلا زیاد به این چیزا دقت نمی‌کنم و کیفیت صفحه‌ی رتینای آی‌فون هم منو مجذوب خودش نمی‌کنه! به نظر من یا کیفیت خوبه یا بد. که این خوبه! در واقع هم از نظر علمی 65000رنگ تعداد رنگ تقریبا کاملی برای طیف بینایی انسان هست و کیفیت خوبی داره. از نظر رابط کاربری و سیستم عامل و این چیزا که زیاد داستان به جی‌ال‌ایکس مربوط نمی‌شه. اندرویده دیگه! مثل اندرویدای دیگه! اما خب می‌شد یه کارایی کرد. زبان فارسی اندروید کلا خوبه. اما یه جاهایی مشکل داره که به نظرم شرکت می‌تونست وقت بذاره و کاملترش کنه. مثلا اینکه یه جایی دیدم به خاطر چپ به راست بودن پاراگراف، تداخل کلمات فارسی و انگلیسی تو متن به هم می‌ریزه. کلا من زبان گوشی رو انگلیسی می‌کنم، چون با معادل‌های فارسی گزینه‌ها نمی‌تونم خودمو وفق بدم. سختمه! یه مقداری کلا شرکت باید از نظر نرم‌افزاری کار کنه. مثلا اینکه گوشی LG آبجی - که الان دست معینه - برا خودش یه LG Keyboard داره. اون یکی گوشیِ آبجی که Sony هست هم یه کیبرد اختصاصی داره اما جی‌ال‌ایکس همچین چیزی نداره. کیبرد اختصاصی یه هویت مستقلی به گوشی می‌ده. اما به طور پیش‌فرض Smart Keyboard و MultiLing Keyboard روش نصب هستن. کیبردای خوبی هستن اما لطف کیبرد اختصاصی رو نداره مخصوصا که می‌تونستن یه کیبردی با تمرکز بیشتر روی زبان فارسی طراحی کنن چون بالاخره فارسی برای کیبردهای دیگه یه زبان جانبی هست و به اندازه‌ی کافی روش کار نمی‌کنن و کمبودهایی دارن. یا مثلا یه Application Center خوب می‌تونست خیلی به درد بخوره. البته وجود داره این چیزی که می‌گم، اما خوب نیست! نرم‌افزاراش خیلی کم و محدود هستن و اصلا آپدیت نیست. با توجه به اینکه خود گوگل مارو تحریم کرده و اجازه دسترسی ما رو به Google Play نمی‌ده، یه نرم‌افزار اختصاصی می‌تونست خیلی خوب باشه. برنامه‌هایی مثل بازار هستن که نیاز کاربرا رو رفع می‌کنن. اما بهتر بود یه نرم‌افزار اختصاصی طراحی می‌کردن یا حتی با همون بازار همکاری می‌کردن تا به نوعی بشه برنامه‌ی اختصاصی جی‌ال‌ایکس و به طور پیش‌فرض رو گوشی‌هاشون نصبش می‌کردن. این AppCenterی که داره واقعا فقط رفع تکلیفه. گوشی‌های برندهای دیگه هم معمولا یه AppCenter دارن. 

خب یه مقداری سخت‌افزاری‌تر بحث کنیم! گوشی از سی‌پی‌یوی خوبی استفاده می‌کنه. سرعتش 1گیگاهرتز هست که خیلی خوبه برای این قیمت. ارزون‌ترین گوشی‌های اندرویدیِ خارجی از 50 تا 100 تومن از این بالاتر هستن ولی سی‌پی‌یوشون 800مگاهرتز و حتی بعضا پایینتر هست. اما گوشی از نظر حافظه‌ی داخلی و رم دچار کمبوده. کمبود تو حافظه‌ی داخلی رو می‌شه با یه کارت حافظه‌ی ساده برطرف کرد اما کمبود رم (به معنای حافظه‌ی سیستم برای نگهداری برنامه‌های در حال اجرا) که 128 مگابایت بیشتر نیست برطرف‌شدنی نیست. از رم سامسونگ‌های ارزون هوشمندی اطلاع ندارم اما ال‌جیِ آبجی که 100 تومن از این گرون‌تر بود 384مگابایت رم داشت که خب بهتره. وقتی رم پایین باشه گوشی در حالت عادی و در حال اجرای نرم‌افزارهای سبک مشکلی نداره اما وقتی که می‌خوای چندتا برنامه رو با هم باز کنی یا یه نرم‌افزار سنگین کار کنی ممکنه هنگ کنه. به نظرم سی‌پی‌یوی نسبتا خوبی که داره تا حدودی به خاطر محدودیت رم، حروم شده! من تو اجرای مرورگر Dolphin با مشکل مواجه می‌شدم البته نه همیشه ولی یه مقداری سیستم کند می‌شد و اذیت می‌کرد اما با اپرا مینی مشکلی ندارم و روون و به سادگی کار می‌کنه حتی اگه چندین تب همزمان باز کنم. تو بازی کردن هم Cut the Rope تقریبا مشکلی نداره ولی احتمالا بازیای سنگینتر دچار مشکل بشن. کار با نرم‌افزارهای سبک و حرکت تو منوها و این کارا روون و راحت به توجه به پردازنده‌ش انجام می‌شه. البته به هر حال کمبود رم یه مشکل نیست. یه خصوصیت منفی هست! به این معنا که آدم می‌دونه رم این گوشی پایینه و اگه دچار مشکلی بشه دلیلش مشخصه. و اینکه با این قیمت می‌شه گفت طبیعیه اما من اگه جای جی‌ال‌ایکس بودم یه رم بالاتر و پردازنده‌ی اندکی پایینتر استفاده می‌کردم. هرچند فک کنم طراحی کار مسئولین این شرکت نیست و از همون گروهی که این دوستان زیرمجموعه‌ش هستن طراحی انجام شده. ورژن اندروید 2.3.7 هست که مشکل خاصی نداره و نرم‌افزارا و بازیا - غیر از اون بحث کمبود رم - بدون مشکل نصب می‌شن. فقط نمی‌دونم چرا فلش‌پلیر روش نصب نمی‌شه! اکروبات ریدر هم به صورت دیفالت روش نصب بود. من دوربین‌باز نیستم! اگه گوشیم دوربین نداشته باشه و عوضش ارزون‌تر باشه هم استقبال می‌کنم! اما به هر حال این گوشی یه دوربین 3مگاپیکسلی داره که من چون از دوربین زیاد استفاده نمی‌کنم نمی‌تونم نظر خاصی بدم اما اینطور می‌گن که شبا عکساش خوب نیست و روزا خوبه چون فلشش برای عکس‌برداری تو تاریکی چندان مناسب نیست. من فقط چندتا عکس از یه جزوه گرفتم که نیاز داشتم و دیدم که از دوربین 2مگاپیکسلیِ نوکیا N70ی که داشتم بهتر بود چون با اون اصلا نمی‌شد از نوشته عکس گرفت! وایرلس گوشی مناسبه. فکر می‌کردم مشکل داره چون تو کارگاه کامپیوتر دانشکده به اینترنت وصل نمی‌شد اما دیدم یکی از دوستان که سامسونگ داره هم مشکل داره و بعدا از دیگران هم پرسیدم گفتن تو همون یه قسمت از دانشکده کلا وایرلس خوب وصل نمی‌شه! دلیلشو نمی‌دونم در واقع لپ‌تاپا به سادگی وصل می‌شن اما گوشیا وصل نمی‌شن. از در اونجا که بری بیرون مشکلی نیست! راستش اول که نمی‌تونستم از اونجا وصل بشم روم نمی‌شد بپرسم دیگران وصل می‌شن یا نه! چون می‌ترسیدم بگن آره و بعد فورا بگن ببین گوشیِ ایرانی وایرلسش فلانه! ولی بعد که فهمیدم مشکل از این نیست خیالم راحت شد! صدای گوشی زیاد خوب نیست. یه مقداری تیزه و با صدای بلند آهنگ گوش دادن باهاش زیاد لذت‌بخش نیست. اما کیفیت هندزفریش خوبه. البته من اهل آهنگ گوش دادن هم نیستم! تنها مشکل قابل اعتنا برای من اسپیکرشه که موقع حرف زدن یه مقداری نویز ایجاد می‌کنه و صدا ناگهان برای یکی دو ثانیه خیلی کم می‌شه و دوباره به حالت عادی برمی‌گرده. که البته کس دیگه‌ای این مشکلو اعلام نکرده و فقط از سایت یه تعمیرکاری که نمایندگی این شرکت بود خوندم که این مشکل تو بعضی از گوشیای این مدل بوده. 

دیگه .... دیگه .... چیز خاصی به ذهنم نمی‌رسه.


جمع‌بندی: تو طراحی جای دکمه‌های سخت‌افزاری چپ و راست گوشی بهتر بود جلوتر باشه. کیفیت ساخت و جنس بدنه عالی نیست ولی خوبه. کیفیت صفحه نمایش خوبه و 65000رنگ بودنش نگران‌کننده نیست. تاچش خوبه. صدای اسپیکرش برای آهنگ گوش دادن جالب نیست. دوربینش خوبه اما فلش خوبی نداره و تو شب یا تاریکی کارایی خوبی نداره. سرعتش برای انجام کارای سبک خوبه اما به خاطر رم پایینش به درد کار سنگین نمی‌خوره. وایرلس و بلوتوث مشکل خاصی ندارن. 

گوشیِ خوبیه و با توجه به قیمتش می‌شه گفت گوشی‌ِ خیلی خوبیه! فقط شرکت جی‌ال‌ایکس باید منسجم‌تر و بهتر کار کنه. رو این گوشی و گوشی Luster که 259هزار تومن قیمت رسمیشه می‌تونست خیلی بیشتر مانور بده و البته دقت بیشتر هم بکنه که درصد مشکل داشتن گوشیاش بیاد پایینتر و بازار گوشی‌های ارزون‌قیمت اندروید رو کاملا تو دست خودش بگیره اما این کارو نکرده.



من از گوشیم راضیم. اما باید تو بلندمدت ببینیم دچار مشکل خاصی می‌شه یا نه.

معرفی و فروش آنلاین گوشی میرا (فروشگاه رسمی جی‌ال‌ایکس)

معرفی گوشی در سایت رسمی

معرفی گوشی در سایت دیگر1

معرفی گوشی در سایت دیگر2 (قسمت نظرات قابل توجه است)

* تاکید می‌کنم که گوشی راحت از جیبم خارج می‌شه :دی اینقدر سوال نکنین!

فردا امتحان ترم آز فیزیک 1 دارم و میان‌ترم داده‌کاوی!

شرمنده که هنوز ننوشتم در مورد گوشی. وقت نیست! ینی هست ولی من تنبلم نمی‌تونم از وقتم مثل آدم استفاده کنم.


همه اومدن. فقط مونده بود من برم کاندیدا بشم که راهم دور بود نرفتم.


نتیجه‌ی ارشد اومد!

زبان تخصصی: 51.11
دروس مشترک: 4.60
اصول و مبانی مدیریت: 33.33
دروس تخصصی مشترک: 16.67
معماری کامپیوتر: 2.78

رتبه در گرایش 1 و 4 : 1604 (مجاز!)
رتبه در گرایش 2 و 3 : 2322 (غیرمجاز)

لازم به ذکره که آی‌تی شرکت کرده بودم؟ اگه لازمه بگم که آی‌تی شرکت کرده بودم!
گرایش 2 و 3 شبکه و امنیت هستن و گرایش 1 و 4 تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات. 

درد

درد

درد

از همون دردای مزخرف احتمالا عصبی که الان تو پای چپمه و غروب تو کتف بود و واسه خودش سرگردونه معمولا

خیلی درد!

در مورد المپیاد یه صحبت ناقصی با دکتر میم گرامی کردم. پیگیری کرد و با نتیجه‌ی خیلی درستی نرسید. اول مسئول استعدادهای درخشان دانشگاه براش عجیب بود که چرا دارین اینقدر پیگیری می‌کنین و چرا دنبال مقصر می‌گردین و اینا! بعد انداختن گردن مسئول آموزش دانشکده که اسم منو نداده. مسئول دانشکده همون جا بود و رفع اتهام کرد. بعد آقای مسئول فرمودن که لیستی که آموزش فرستاده رو ما فیلتر کردیم به خاطر معدل. گفتن معدل من کم بوده حذف شدم و لیست نهایی به آموزش داده شده بود اما اونا نفهمیده بودن که یکی از لیست اولیه حذف شده تا به من خبر بدن. خلاصه نفهمیدم درست چی شد چون اگه شرط معدل وجود داشت احتمالا باید مدیر گروه و دکتر میم در جریانش قرار می‌گرفتن تا هرکی رو معرفی نکنن. به هر حال حذف شدم و آموزش هم فکر نمی‌کرد کسی حذف شده باشه و به خاطر همین به من اطلاعی ندادن و رفتم و فلان شد!



یه مسابقات Pro Evolution Soccer دانشگاهمون برگزار کرده. سال پیش هم برگزار کرده بود و من به نشانه‌ی اعتراض به اینکه به جای کارای مفیدتر مسابقات یه بازی کامپیوتری برگزار می‌کنن ثبت نام نکرده بودم. امسال به اصرار دوستان ثبت نام کردم ولی ظاهرا اینجا هم آدم حساب نشدم!

یواش یواش دارم احساس می‌کنم که وجود ندارم اصلا!



در مورد گوشی. اول اینکه فرمودند تولید ملی چین یا ایران. عرض کنم که شرکت جی‌ال‌ایکس مرکزش تو خرمشهر هست و یه عده‌ای هم‌وطن توش مشغول به کارن. در بدترین حالت کار مونتاژ رو انجام می‌دن که بازم از هیچی بهتره. خریدن جنسی که فقط وارد می‌شه و پول می‌ریزه تو جیب واردکننده‌ها و دلال‌ها بهتره یا خرید جنسی که حداقل به اشتغال چند هم‌وطن کمک می‌کنه؟ دوم اینکه اینطوری هم نیست که همش مونتاژ انجام بشه. اون طوری که من تحقیق کردم، شرکت جی‌ال‌ایکس گوشی‌های غیرهوشمند رو تا حدود بسیار زیادی خودش تولید می‌کنه. گوشی‌های هوشمند هم تا اونجا که فهمیدم، مدل‌های نسبتا گرون‌قیمتش مثل اسکای و اسنوی و G4 درصد بسیار بالایی از قطعاتشون از خارج میان و اینجا می‌شه گفت فقط مونتاژ می‌شن اما یه سری مدل‌هاش با درصد بیشتری داخلی هستن. نمونه‌ی این مدل‌ها G1، G1 Middle و یکی دو مدل دیگه بودن که کیفیت پایینی داشتن و باعث شد خیلیا گوشیای این شرکتو به بی‌کیفیتی و وا رفتن بعد از چند ماه بشناسن. اما تجربه‌ی این گوشی‌ها رسیده به مدل‌های Mira و Luster که به نظر می‌رسه کیفیت ساخت بالاتری دارن و قیمت پایین. البته برای قضاوت در مورد کیفیت یه مقداری زوده چون یکی دو ماهه که تو بازار اومدن و نمی‌شه خوب نظر داد.


در مورد اینکه کلا این گوشی رو چطوری دیدم و اشکالات و خوبیاش چیه بعدا سعی می‌کنم بنویسم.

اینو هم بگم که به شرکت جی‌ال‌ایکس انتقادات خیلی زیادی وارده. مثلا سایت بسیار ضعیفی که داره و سایت فروشگاه بسیار بسیار ابتدایی که در حد یه پروژه‌ی دانشجویی هم من اگه استاد باشم قبولش نمی‌کنم! یا بحث‌های زیادی که در مورد نام برند، لوگو و این مسائلش می‌شه. یا تبلیغات بسیار ضعیف و حتی مضحکش (همون موردی که آشکار اشاره کرد) یا اطلاع‌رسانی ضعیف در موارد مختلف. اما به هر حال تو این مدتی که در موردش تحقیق می‌کردم خیلی نظرهایی رو دیدم که فقط صرف اینکه ایرانیه اومدن انتقادای الکی کردن که این گوشی فلانه و بهمانه اما واقعا حرفاشون درست نبود. به نظر من باید بدون تعصب و با دید بی‌طرف در مورد مسائل فنی بحث کرد و بعد با در نظر گرفتن همون بحث حمایت از کالای داخلی برای انتخاب یا انتخاب نکردنش تصمیم گرفت.

در مورد حذف شدنم از المپیاد که فعلا حرفی ندارم بزنم. باید فردا و پس‌فردا برم دانشگاه پیگیری کنم ببینم چی شده.


در راستای حمایت از تولید ملی، یک عدد گوشی GLX مدل Mira خریداری نمودیم! هنوز به اندازه‌ی کافی بررسیش نکردم که بتونم بگم چطوره. فعلا فقط می‌گم خوبه!

از المپیاد دیپورت شدم! بدون امتحان برگشتم!


فعلا فقط همین!

ننه‌جان امروز عمل داشت. بیمارستان بستریه فعلا و البته حالش خوبه. امروز رفتم به مناسبت روز مادر یه روسری براش خریدم تو بیمارستان تقدیم کردم. یه گلدونم برا حاج‌خانم! و ناگفته نماند که این حرکات رو از فردریش عزیزم دارم وگرنه من که اهل این کارا نبودم!



احتمالا فرداشب باید راه بیوفتیم بریم بابلسر واسه المپیادی که پنجشنبه و جمعه امتحاناشه. احساس خوبی ندارم از اینکه هی بدون آمادگی می‌رم سر امتحانات مختلف و برمی‌گردم. شاید بهتر بود زودتر به دکتر ملکزاده می‌گفتم که دیگه نمی‌خوام بخونم که یه نفر دیگه رو جای من بفرسته. هرچند همین الانم که بهش گفتم نمی‌خوام ادامه تحصیل بدم کلی نصیحتم کرد که حیفه و این حرفا!


حقیقتش اینه که از باخت رئالم خوشحال شدم! خیلی دوس ندارم آلمانیا پررو بشن ولی معمولا بعد از یه باخت سنگین برای بارسلونا دوس دارم رئالم همونجوری ببازه تا طرفداراش زیاد قدقد نکنن :دی

قهرمانی دورتمند رو ترجیح می‌دم به بقیه‌ی تیما.

آقای عارف یکی به نعل می‌زنه یکی به میخ. یه روز مصاحبه می‌کنه درباره کروبی و موسوی می‌گه این دوتا از بزرگان نظام هستن و امیدوارم هرچه زودتر مشکلشون حل بشه، هنوز دو روز نگذشته می‌گه سال 88 تقلبی نشده بود.