من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

من کده

اینجا ملک شخصی من است ...

نرم‌افزار آزاد یعنی نرم‌افزاری که به آزادی و جامعه احترام می‌گذارد. در مورد هر برنامه‌ای دو حالت وجود دارد: یا اختیار برنامه به دست کاربر است و یا این برنامه است که اختیار کاربر را به دست دارد و او را کنترل می‌کند. برای اینکه کاربر بتواند اختیار برنامه را داشته باشد و آن‌ را کنترل کند به ۴ آزادی اساسی نیاز دارد: صفر: بتواند هر گونه که خواست برنامه را به کار ببرد. یک: بتواند کد منبع برنامه را بخواند، و تغییر دهد، تا کامپیوترش آنچه را که او میخواهد انجام دهد. دو: بتواند کپی‌های کاملی از برنامه تهیه کرده و به دلخواه در اختیار دیگران بگذارد. سه: بتواند برنامه را با تغییراتی که خودش در آن ایجاد کرده تکثیر کند و به دلخواه در اختیار دیگران بگذارد. چنین نرم‌افزاری که این آزادی‌ها را به کاربر بدهد نرم‌افزار آزاد می‌نامیم. اگر کنترل برنامه به دست کاربر نباشد، آنگاه آن برنامه کنترل کاربر را، و برنامه‌نویس کنترل برنامه را به دست می‌گیرد. این یعنی نرم‌افزار غیر آزاد. این یعنی بی عدالتی، و هدف ما این است که از شر این بی‌عدالتی خلاص شویم.
ریچارد استالمن

نظرات 4 + ارسال نظر
آشکار جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:48 ب.ظ

واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و لغو کار مزدی و ایجاد جامعه‌ای بی طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان ازخودبیگانگی انسان - تعریف کمونیسم (مارکسیسم)

پ ن : سرنوشت شوروی را به یاد بیاورید

مقایسه‌ی جالبی نیست که احتمالا علتش نداشتن اطلاعات کافیه.
تو بحث نرم‌افزار آزاد اصلا صحبت از مالکیت خصوصی یا پول گرفتن یا نگرفتن در ازای تولید وجود نداره. نرم‌افزار جالب و مباحثش بیشتر در مقابل کپی‌رایت قرار می‌گیرن.
- نرم‌افزاری که شما تولید می‌کنین یا حتی نسخه‌ی شخصی که از یه نرم‌افزار موجود ایجاد می‌کنین به شما تعلق داره و می‌تونین اسم خودتون رو برای همیشه روش بذارین. آزاد بودن به این معنا نیست که چیزی که تولید می‌کنین بی‌صاحبه یا حقی در موردش ندارین. تنها چیزی که باید رعایت کنین قوانینی هست به طور مختصر آقای استالمن بهش اشاره کرده.
- شما می‌تونین برنامه‌ای تولید کنین و به هر قیمتی که دلتون می‌خواد بفروشینش و در عین حال نرم‌افزارتون یه نرم‌افزار آزاد باشه.

ضمنا حتی اگه مقایسه‌ی درستی هم بود (که نیست) بازم روش نقد مناسبی نیست که بگین چون یه تلاشی با یه مشخصاتی به شکست انجامیده پس هر تلاشی با اون مشخصات و اهداف به نتیجه نمی‌رسه.

!♛PRANCE♛! جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:50 ب.ظ http://www.peranschat.ir

سلام دوست من درفضایی گرم وبامحبت دور هم جمع میشویم تاساعاتی درچت روم پرنس افراغ بال وارامش با هم گپی زده به گفتگو بنشیینیم برای هم از شادی ونشاط بگوییم راز موفقیت را باهم جست وجوکنیم به ما بپیوندید در چت روم کافیه بزنی پرنس چت با تشکر از شما دوست عزیز

!♛PRANCE♛! جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:51 ب.ظ http://www.peranschat.ir

سلام دوست من درفضایی گرم وبامحبت دور هم جمع میشویم تاساعاتی درچت روم پرنس افراغ بال وارامش با هم گپی زده به گفتگو بنشیینیم برای هم از شادی ونشاط بگوییم راز موفقیت را باهم جست وجوکنیم به ما بپیوندید در چت روم کافیه بزنی پرنس چت با تشکر از شما دوست عزیز

آشکار شنبه 16 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 ق.ظ

"شما می‌تونین برنامه‌ای تولید کنین و به هر قیمتی که دلتون می‌خواد بفروشینش و در عین حال نرم‌افزارتون یه نرم‌افزار آزاد باشه" رو چطور می شه با جمله "کپی‌های کاملی از برنامه تهیه کرده و به دلخواه در اختیار دیگران بگذارد" جمع کرد؟ شما یه نرم افزار رو تولید می کتی و می فروشی 100 هزار تومن بعد یه آقایی می خره مفتی می ده به بقیه شاید هم اصلا بره بفروشه 300 هزار تومن. شما به این می گی آزادی یا دزدی؟
بعدش هم "اگه تلاشی با یه مشخصاتی به شکست انجامیده" رو اسمش رو می ذارن تجربه و از تکرارش جلوگیری می کنند نه این که مصداق جمله انیشتین باشه که می گه : دیوانگی یعنی انجام کاری دوباره و دوباره و انتظار نتایج متفاوت داشتن

بازم یه مقداری به خاطر بی‌اطلاعی شما از بازار نرم‌افزاره که این حرفو می‌زنین! اکثر برنامه‌هایی که الان تو بازار نرم‌افزار نوشته می‌شن و بابتشون پولی دریافت می‌شه نرم‌افزارهای اختصاصی و سفارشی هستن. مثلا من برای یه سازمانی یه برنامه‌ی به خصوص می‌نویسم که با اون مشخصات به درد خودش می‌خوره فقط. پس ضربه‌ی چندانی به این بازار وارد نمی‌شه.
ضمنا وقتی من مجوز دادم که هرچی خواستی برنامه رو کپی کن و به دیگران بده یعنی خودم راضی هستم دیگه. دزدی چیه؟ دزدی وقتیه که برنامه‌ی منو با اسم خودش منتشر کنه که خب تو فلسفه‌ی نرم‌افزاری آزاد هم این کار درست نیست.

*یادم رفت که بگم یه بخش عمده‌ی دیگه از درآمد شرکت‌های نرم‌افزاری هزینه‌ی پشتیبانی و نگهداری نرم‌افزاریه که می‌فروشن. تو این بخش هم مشکلی پیش نمیاد با بحث نرم‌افزار آزاد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد